HOME                                CURRICULUM                                      PINTURAS                                         CONTACTO                                   PRENSA

next / siguiente






FIJANDO LA MIRADA



A medio camino entre Plinio el Viejo y Georgia O’Keeffe, se sitúan las pinturas de Juanjo Castillo. Unas obras que permiten la visión evocativa de unos fragmentos de naturaleza que nos hablan de una primavera presente y futura, cuyas raíces se pierden por los laberintos de su vida y su memoria. Imágenes puramente emocionales sobre las que volcar los anhelos y deseos relacionados con la capacidad de crear, de escapar, de viajar, no como mero espectador, sino como auténtico experimentador de este viaje virtual.

La pintura como método de evasión no sólo visual sino sobre todo emocional, ha estado presente de forma recurrente en la historia del arte moderno y contemporáneo. Es cierto que, en el siglo XX, los artistas no han evocado una realidad amable más que para evadirse del clasicismo o para evaluar las consecuencias de la fricción violenta entre un mundo ideal y una realidad fea y dolorosa. Tal vez por eso pueda desconcertar tanto la obra de Juanjo que busca la belleza, ajena a cualquier sentimiento de culpa o de voluntad redentora. No se trata de inocencia, sino de fe en esa facultad de deleitar que, dentro de las coordenadas de otras épocas, buscaron ya artistas como Poussin, el primero en describir la evocación del deleite como finalidad del arte. Decía “La pintura es una imitación de todo lo que hay bajo el sol, realizada con líneas y colores sobre una superficie; su finalidad es la de agradar”. Los campos de amapolas de Cézanne preludiaban el otoño que vendría. Los nenúfares de Monet nos hablaron del instante que precede al crepúsculo y las flores de Juanjo nos acercan a un mundo de pequeños milagros cotidianos, en una especie de celebración mágica de las cosas más próximas.

Este artista hace aquello que sabe y puede hacer: pintar, lo hace estando a solas consigo mismo para que su compromiso con su mundo sea total. De este modo, es capaz de transmitir al espectador una expresión genuina de su obra. Una obra emocionante y viva, absolutamente original y  singular.

Busca los motivos de sus cuadros en las flores sencillas y próximas que forman parte de su cotidianidad. No pretende superar la realidad, su magia la hallamos en ellas mismas, en la atmósfera que las rodea y en las dosis de poesía que conllevan. Acota la realidad y la amplia hasta perder la referencia espacial de vista, sin renunciar a la representación, ni al  reconocimiento de unos elementos naturales individualizados. Nos muestra así, una naturaleza majestuosa, una naturaleza que se alza triunfadora sobre el hombre y todo ello nos lleva a recuperar el gusto por lo pequeño, a tomar conciencia una vez más de la gran obra de ingeniería que supuso la creación del mundo.

Son imágenes húmedas, en las que se sienten los aromas florales, el frescor del rocío, la pureza del color. En los cuadros de Juanjo las flores nunca se secan. Solitarias o agrupadas, estas flores de escala monumental descubren la fertilidad de la que germinan los nuevos lienzos, que se nutren de la savia de la que se alimenta el misterio, el deleite de la contemplación y el silencio de lo simbólico. Y buena parte de la fuerza de estos cuadros la tiene el color, aplicado sobre la superficie de forma estudiada. A veces grácil, otras recurrente, el color divide los cuadros en espacios cromáticos que se encuentran, se atraen  y se complementan en un baile de ritmo lento que conforma el todo. Puede servirse el pintor de líneas delimitadoras que contengan sus fuerzas, pero los tonos se revelan, de forma que unos y otros dejan entrever sus reflejos y sus posibilidades. Los colores proclaman el triunfo jubiloso de los jugos y la savia que han sobrevivido al más atroz de los inviernos y están llamados a florecer en la primavera que vendrá. Colores trabajados y siempre luminosos, formas impecablemente perfiladas que ensamblan unas con otras gracias a las interacciones cromáticas perfectamente encajadas, y a una luz sin origen.

Al colocar la mirada en estos cuadros, tantas formas revitalizadas nos la habitan de sensaciones, de los efluvios purísimos que le han llevado a dejar crecer en sus soportes un pétalo de flor, y a partir de él, con inteligencia y sencillez, ir pergueñando todas las flores como si fueran paisajes indestructibles. Han tomado la forma de un homenaje a la naturaleza en primavera con madreselvas, margaritas, malvas, violetas, ramos de amor apenas sugeridos, entrevistos, como si no quisiera agotar tanta fragancia con la plasmación completa de todos sus elementos.

Sus flores son  rojas y blancas, azules y malvas, amarillas, se componen y desenvuelven sobre el lienzo formadas por bellas y precisas líneas coronadas por sorprendentes manchas de color. Esa belleza ideal que persigue la geometría oculta en las formas de la naturaleza obliga al espectador a replantearse la obra desde una óptica nueva, la de una verdadera naturaleza germinal. Y de ese modo otorga una nueva identidad al concepto de lo pintoresco, escapándose de lo consustancialmente racional, introduciendo en él la idea de ingenuidad infantil.

Se ha sublimado la realidad hasta conseguir que ella manifieste un sentido casi espiritual. Si a la naturaleza, a la realidad, al mero posicionamiento superficial de las cosas, le quitamos su circunstancial entidad significativa y la dotamos de espiritualidad, de mágico lirismo, y la convertimos en motivo estético y conceptual, susceptible de más absoluta belleza, aparecerá la pintura de Juanjo Castillo, como auténticos poemas de dulce realidad. Arte y poesía comparten territorio en esta pintura.


La gran explicación de todo este pequeño misterio, las claves de esta historia llena de pintura, de buen gusto y de sensibilidad es esta exposición que se resume en 25 cuadros el último año de trabajo de un artista elegante, amante de las composiciones sencillas, de las naturalezas muertas con pocos elementos y al que, si hubiéramos de definirle o distinguirle de sus contemporáneos, calificaríamos de idealista, porque persigue cierta belleza absoluta e inalcanzable.

Observando con atención sus cuadros lo primero que me ha sorprendido en ellos es que a Juanjo Castillo le gusta pintar, ama el color, tiene necesidad de manejar la pintura. Hay otro elemento en su obra que podemos destacar y que se relaciona con esta radical idealización del mundo: es la extrema claridad del aire (una luminosidad que borra las sombras), la ausencia de cualquier impureza en la atmósfera. En este vacío cristalino, las flores aparecen nítidamente perfiladas mostrando la total limpieza de su inmaculada superficie; y los colores, en este aire ideal, son particularmente puros y vibrantes.

Consigue representar, desde un calidoscopio de técnicas pictóricas, toda una serie de imágenes con un particular sentimiento de lo sublime, un desbordamiento del concepto en el que su presencia termina por ser memorable. Imágenes floreales primordiales obtenidas de la inmediatez, recreadas por su imaginación, metamorfoseadas por la potencia de la lupa, conquistadas por la música del color, por la radicalización de lo exquisito, salidas del espíritu hacía el infinito.

Las pinturas van desgranando los elementos de una celebración en la que domina la alegría, ese sentimiento que el nihilismo moderno ha intentado ocultar, van creando un espacio de lenta contemplación, un paisaje marcado por el sueño y la pasión, también disciplina y trabajo para enmarcar una pintura que, se impone por su frescura, su sentido de la elegancia y el inacabable despliegue de recursos.

Para predecir lo que podrá hacer un artista en el futuro, es necesario saber en qué forma le gusta evolucionar y, evidentemente, aún no podemos examinar la trayectoria de Juanjo Castillo, estamos asistiendo a su primera individual, en la que combina la exactitud del erudito con la libertad del creador. Esta pintura es pues un presente en estado puro, y de ahí su seductora pureza.




  Violeta IZQUIERDO
        Mayo de 2003

(Doctora en Historia del Arte U.A. Madrid ,miembro Asociación Española de Críticos de Arte)




FIXING OUR GAZE


The paintings of Juanjo Castillo lie midway between Pliny the Elder and Georgia O'Keeffe, works affording an evocative vision of fragments of nature speaking to us of a present and future spring, whose roots are lost amid the labyrinths of his life and memory; purely emotional images on which to pour longings and desires associated with the ability to create, to escape, to travel, not as a mere spectator but as a true experimenter of this virtual journey.

Painting not only as a visual but above all as an emotional form of evasion has appeared recurrently in the history of modern and contemporary art. It is true that, in the twentieth century, artists evoked an agreeable reality for the sole purpose of evading classicism or of appraising the consequences of the violent friction between an ideal world and an ugly, distressful reality. lt is perhaps for this reason that Juanjo's work may prove so disconcerting, in the sense that it seeks beauty removed from any feeling of guilt or redeeming intention It is not a question of innocence but of faith in the power to delight, which, within the co-ordinates of other periods, had been previously sought by artists like Poussin, the first to discover the evocation of delight as a purpose of art.
He said: "Painting is an imitation of everything under the sun, executed with lines and colours on a surface; its aim is to please." Cézanne's poppy fields prefigured the autumn to come Monet's water lilies spoke to us of the instant before dawn and Juanjo's flowers take us to a world of tiny, quotidian miracles in a kind of magical celebration of the things that are closest to us.

This artist does what he can and knows how to do: paint; and he does so by being alone with himself so that his commitment to the world may be total. As a result, he succeeds in conveying a genuine expression of his work to the spectator. His work is thrilling and alive, completely original and singular.

He seeks his pictures' motifs in the ordinary flowers which are close at hand in his daily existence It is not his intention to outdo reality;
we find its magic in the flowers themselves, in the atmosphere surrounding them and in the poetic traces theyembody. He embraces reality and broadens it to the point oflosing the spatial reference of sight, but he does so without relinquishing either representation or the acknowledgement of natural, individualised elements. He thus presents us with a majestic nature, a nature which rises triumphant over man, prompting us to recover a taste for the small, reminding us yet again of the great feat of engineering constituted by the creation of the world.

They are moist images in which one can perceive the scents of the flowers, the freshness of the dew, the purity of the colour. In Juanjo's pictures, the flowers never fade. Alone or together these enormous flowers reveal the fecundity from which new canvases are born; canvases that feed on the sap by which mystery, the delight of contemplation and the silence of the symbolic are fuelled. MoreoveL a good part of the forcefulness of these pictures stems from the colour so conscientiously applied to the surface. Sometimes graceful, sometimes recurrent, colour divides the pictures into chromatic spaces which encounter, attract and complement one another in a slow dance making up the whole Although the painter may avail himself oflimitative lines with which to contain his energy, the hues peep through to reveal their reflections and possibilities. The colours proclaim the jubilant triumph of the juices and sap which have survived the harshest of winters and are destined to bloom in the coming spring. Studied, unfailingly luminous colours; perfectly shaped forms which slot into one another thanks to perfectly matched chromatic interactions and to a light with no origin.



When our gaze focuses on these pictures, so many revitalised forms f­]1 it with sensations, with the untainted outflows which hav inspired him to nurture a petal on his canvases and, from this petal, with intelligence and simplicity, to conceive all his flowers as they were indestructible landscapes. They have taken on the form of a tribute to nature in spring, where there is only a hint, a quic glimpse ofhoneysuck1e, daisies, mallows, violets and bunches of amaranth, as ifhe did not want to use up so much fragrance by th full depiction of its component parts

His flowers are red and white, blue and mauve, yellow, taking shape and evolving on the canvas in the form of fine, precise stroke crowned with surprising blotches of colouL In pursuing the geometry concealed in nature's shapes, this ideal beauty forces th spectator to reconsider the work from a new angle, from the perspective of a true and germinal kind of nature In this way, it endo" the concept of the picturesque with a new identity, stepping beyond the consubstantially rational to bring in the idea of childlike naivet,

Reality has been sublimated to such a degree that it has acquired an almost spiritual meaning If we strip nature, reality and the mer superficial arrangement of things of their circumstantial, meaningful entity, endowing them with spirituality and magicallyricism t make them into an aesthetic and conceptual motifbordering on the utmost beauty, then the painting of Juanjo Castillo will appear, lik true poems of sweet reality [n his painting, art and poetry live side-by-side.

The great explanation for this tiny mystery, the keys to this story charged with painting, good taste and sensitivity, are to be found i this exhibition, where the artist's work over the last year is summed up in 25 pictures; an elegant artist, a lover of simple compositioJ of scenes of stilllife with few components; an artist whom, if we had to define him or distinguish him from his contemporaries, w would describe as an idealist in that he pursues a certain absolute and unattainable beauty.

When taking a close look at his pictures, I was first struck by the fact that Juanjo Castillo enjoys painting, he loves colour, he needs t be in contact with painting There is another element worth mentioning in his work, one which is connected with this radic;
idealisation of the world I am referring to the utter clarity of the air (a luminosity which deletes shadows), the absence of any impurit in the atmosphere In this crystalline vacuum, the flowers appear within their clear outlines, showing the total pureness of the immaculate surface; and, in this ideal air, the colours are exceptionally clean and vibrant

By means of a kaleidoscope of pictorial techniques, he succeeds in portraying a series of images with a peculiar sense of the subliml where the limits of the concept are burst and its presence becomes ultimately memorable Primordial floral images drawn from h immediate proximity, re-created by his imagination, metamorphosed by the power of a magnifying glass, conquered by the music ( the colour, by the radicalisation of the exquisite, issuing forth from the spirit towards the infinite

The paintings gradually single out the elements of a celebration presided over by joy, the sentiment which modem nihilism has endeavoure to concea1 Litt1e by little, they create a space of slow contemplation, a landscape featuring dreams and passion, but a1so discipline and work, t house a painting which is striking for its freshness, its sense of elegance and an endless deployment of resources

In order to predict what an artist might do in the future, its is necessary to know the way in which he likes to evolve and obviously, " cannot as yet examine the career of Juanjo Castillo Here, we are looking at his first individual exhibition, where he combines tl1 precision of the learned with the freedom of the creator; for this painting is a present in a pure state hence its seductive purity


 

                          
 Violeta IZQUIERDO
       Mayo de 2003


(Doctora en Historia del Arte U.A. Madrid,miembro Asociación Española de Críticos de Arte)